Grenzen Tour - Etappe 6

Berlijn - Tholen

Maandag 4 september zijn we weer terug in Berlijn. Een dag later later vertrekken we uit de Historischer Hafen. Weer varen we de spectaculaire route door de Spree langs Reichstag en Kanzleramt. Deze keer met Magda, Joop, Marianne en Co. Gelukkig is het iets minder druk dan op de heenweg. Want we moeten het nu zonder Werner doen. Ook dat gaat goed en 's-avonds amkeren we bij Potsdam.

We hebben een probleempje met een erg lekkend dieseloliefilter. Ik repareer het voorlopig met epoxy-hars en dat lijkt te werken. Als alles weer op zijn plaats zit varen we naar Brandenburg waar de stad uitgebreid wordt bekeken.

We varen Elbe-Havelkanaal met aan het eind de enorme dubbele sluis bij Hohenwarthe met aansluitend het aquaduct over de Elbe. De plannen zijn uit begin 20e eeuw; de fundamenten werden gemaakt in 1939 en de uitvoering vond pas plaats in 2001, na de Nazi- en DDR-tijd. Een spectaculair bouwwerk waar je in 15 minuten 20 meter omhoog gaat.

Op de vroegere grens van BRD en DDR overnachten we in Rhen en hebben er een heel gezellig diner met z'n zessen. Helaas vertrekken daarna Magda en Joop vanuit Wolfsburg, 2 dagen eerder dan gepland gaan ze terug naar den Haag.

Met Co en Maranne varen we verder over het Mittellandkanaal naar Minden; de kruising van Mittellandkanaal en Weser. Daar gaan ze van boord en terug naar Voorburg. Maar eerst nog even gebruik maken van hun auto om nieuwe voorraad bier te halen bij Lidl. Met z'n tween gaan we door de Schachtschleuse 14 meter naar beneden en varen dan de Weser stroomaf. We doen het heel rustig aan en maken overnachtingen in Petershagen, Landesbergen en Hoya.

Vrijdag 15 september varen we naar Verden aan de Aller (een zij-rivier van de Weser). Daar komt Jochen Landmann aan boord. Met hem varen we naar Bremen waar we aanleggen in de Marina Bremen aan de Schlachte, de "boulevard" van Bremen. Daar komt aan het eind van de middag Micheline Landmann aan boord met de vervangende dieptemeter die we op marktplaats.nl vonden. Via Marloes kwam hij per koerier naar Jochen en Micheline. Hij moet onze oude dieptemeter vervangen die halverwege de reis kapot ging, zonder dat we de voeler in de bodem van het schip hoeven te vervangen. Na een paar uur knutselen krijg ik hem aan de praat met onze bestaande voeler. Nu kunnen we tenminste de Waddenzee op. 's-Avonds met Micheline en Jochen uit eten op een terras aan de Schlachte. Zo warm is het nog steeds!

Zaterdag komen onze "inlaws" uit Ierland, Joe en Pat Phelan, aan boord. Met al weer prachtig weer varen we met hen naar Bremerhaven, waar na ruim een maand de masten weer omhoog gaan. Een klus waar Joe en ik 2 uur mee bezig zijn terwijl de dames een leuk restaurant vinden aan de Fischerei-Hafen.

Met somber maar droog weer varen we de Weser af en de Jade een eind op. De wind laat het gelukkig net toe door de Duitse Bocht te varen. Er is een kortere en rustiger route over het Wadvaarwater Hohe Weg, maar voor ons erg ondiep, vooral bij doodtij wat het nu is. We overnachten in Hooksiel, een prachtig oud vissersdorpje.

Van Hooksiel naar Spiekeroog en Baltrum, waar we in het Withus uit eten gaan. De eerste keer dat we hier kwamen was in 1979, 1 jaar na de bouw van het Withus.

Vandaag, 21 september, is het herfst. Maar aan het weer is dat niet te merken. ZO wind en 23 gr C. We varen van Baltrum langs Norderney naar een mooie ankerplaats zuid van Juist. We vallen volledig droog gedurende een paar uur en maken een wandeling over het wad. Normaal is het hier in deze tijd van het jaar al behoorlijk koud, maar nu kunnen we in korte broek rondlopen. Joe en Pat zijn zeer ervaren zeilers, maar hebben het varen op de Waddenzee nog nooit meegemaakt. Ze genieten er enorm van en vinden droogvallen, met een ladder naar beneden klouteren en over het zand lopen een belevenis.

Zaterdag rond 9 uur is er rondom Kaat weer overal water. Voor we drijven vaart, net als gisteren, de NOR 223 al weer achter ons heen en weer door de geul. Rond 10 uur varen we weer en gaan naar Delfzijl. We hebben een borrel aan boord met onze 4 "inlaws". Heel apart!

De volgende dag varen we door het Eemskanaal naar Groningen, waar we Joe en Pat naar de trein brengen. Die avond vliegen ze van Schiphol terug naar Dublin. Net als we rustig langs de Zuiderhaven terug lopen naar Kaat en ons bedenken dat we hier vandaag maar blijven liggen, komt er een schip aan richting Noord. We nemen een enorme sprint, starten de motor, maken Kaat los en kunnen net op tijd voor de volgende brug aansluiten. We varen de stad uit en het Reitdiep op. We overnachten in Garnwerd en eten in Caf Hammingh.

Na Garnwerd varen we naar Leeuwarden. Vandaar na een korte stop en nog een heel klein stukje over de Nederlandse waddenzee, naar Makkum en Enkhuizen. Het weer blijft voor september wonderbaarlijk mooi. De temperaturen hoog. Normaal is in deze tijd van het jaar de cv regelmatig aan; nu is daar nog geen sprake van.

Woensdag 26 september varen we van Enkhuizen naar Muiden. Het is mistig met een zicht van een paar honderd meter. En toch vaart er erg veel. Het is dus hard werken en goed op de radar turen. We moeten verschillende keren uitwijken voor iets, dat we alleen maar op de radar zien als een vlekje. In Muiden wordt Geeske door Ayolt en Jan Anne opgehaald. Zij gaat terug naar Hasselt. Ik vaar alleen verder.

Via een ankerplaats bij Durgerdam en een stop in Schoonhoven vaar ik in 2 dagen naar de Veerhaven in Rotterdam. Met de trein ga ik naar Eindhoven waar Geeske met de auto staat. Ik breng haar naar het vliegveld; zij gaat naar Dublin, de verjaardag van Rosalie vieren. Ik rij terug naar Rotterdam en ga veel spullen van de boot naar Hasselt brengen. Kaat blijft een weekje alleen in de Veerhaven.

Zondag 8 oktober komt de jaarclub van Geeske bijeen in Rotterdam. Ontvangst, koffie, lunch en borrel zijn aan boord van Kaat in de Veerhaven.

Maandag vaar ik terug naar Tholen. Nog steeds is het prachtig weer, zoals eigenlijk deze hele reis.

Nu is de Grenzentoer 2006 echt voorbij. Al weer een prachtige reis; onze vierde enorme grote reis. Prachtig weer vrijwel continu. We hebben er nog steeds niet genoeg van. In tegendeel: wennen aan een normaal rustig landleven valt ons weer erg moeilijk. En dus zijn we maar direct plannen gaan maken voor 2007. De Donau zal het worden: Wenen, Bratislava en Budapest. We zullen jullie op de hoogte houden als de plannen vaste vorm aannemen.