Donau Tour - Etappe 2

Tholen - Wiesbaden

Zoals gebruikelijk is het aan het begin van onze reis spectaculair wisselvallig weer. Zondag 24 juni brengen we al onze spullen aan boord en maandag vertrekken we rond 12 uur, na de laatste boodschappen. We varen maar een klein stukje naar Willemstad.

Dinsdag varen we via Dordtsche Kil en Noord naar de Lek. Het tij zou ons meezitten tot de eerste sluis bij Hagestein, maar door de westerstorm is het tij op zee zo hoog dat alles in het delta gebied in de war is. Erg hoog water en alleen een stukje op de Lek de stroom mee.

Woensdag naar Arnhem waar eerst Ewout Barents met een vriend een biertje komt drinken. 's-Avonds laat komen Liesbeth en Peter Dessens nog even langs.

Donderdag van Arnhem naar Rees, de eerste Duitse haven. In Nederland is de Rijn gekanaliseerd met 3 sluizen. Daardoor is er maar een gematigde stroom. De Rijn in Duitsland is niet gekanaliseerd en de stroom is er sterk afhankelijk van de hoeveelheid water die de rivier afkomt. Door de vele regenval de laatste tijd, is de waterstand vrij hoog en staat er een sterke stroom. We kruipen daardoor de rivier op met een snelheid die eerst nog 9 km per uur is, maar geleidelijk steeds meer afneemt. Bij Keulen nog 7.5 km/uur. In Rees komen Ad en Frederique Hinze en Rolph en Jacobien Barents aan boord dineren.

Vrijdag Duisburg-Ruhrort, waar we langszij de Prssman van Manfred Ahrens overnachten. Zaterdag in de Marina Dsseldorf en vandaag zijn we naar Hitdorf gevaren, vlakbij Keulen. Het is prachtig warm weer en we hebben genoten van een prima diner in het restaurant van de jachtclub met schitterend uitzicht over de Rijn. We zijn een week onderweg en het leven aan boord is al weer geheel gewend.

Van Hitdorf varen we naar Mondorf, vlak voor Bonn en van daar naar Koblenz. Onderweg worden we opgeroepen door de Mwe, het directieschip van de firma Rhenus. Het schip ligt in Duisburg in dezelfde haven als Manfred Ahrens. Schipper Johny en zijn vrouw Heidi hadden van Manfred gehoord dat we onderweg waren. Ze wijzen ons een prachtige ligplaats in Koblenz en met hen hebben we een bijzonder gezellige avond.

Daarna bekijken we de stad Koblenz gedurende een halve dag en dan varen we nog 2 uur naar een prachtige ankerplaats genaamd "enges Trchen". Je ligt er vlak naast de langsvarende schepen maar uit de stroom.

Donderdag 5 juli varen we het moeilijkste stuk van de Rijn: de 5 km van St Goar tot Oberwesel langs de Loreley. Hier is het erg smal en bochtig met een bijzonder sterke stroom. Het verkeer is er geregeld met een aantal verkeersposten die de schepen die stroomop varen tonen welke schepen stroomaf komen en of ze daarop moeten wachten. We waren er behoorlijk zenuwachtig voor, maar alles gaat prima. We komen een paar schepen tegen, maar geen heel grote waar we voor zouden moeten wachten. Ingehaald worden we niet en de stroom valt ons ook niet tegen. Met een snelheid van zo'n 6 km/uur zijn we in minder dan een uur er door gevaren. Door de stress van het varen zou je bijna ontgaan dat het ook een prachtig stuk Rijn is waar je doorheen vaart. Het weer is erbarmelijk, dus foto's maken is voor de terugtocht.

Een uurtje later leggen we in Kaub aan naast een motorboot met eigen steiger. Uiterst vriendelijk en behulpzaam. Met het pontje bezoeken we het kasteel Pfalz-Grafenstein midden in de Rijn. Een prachtig gerestaureerd kasteel waar tol werd geheven van de voorbij varende schepen tot midden 19e eeuw.

Van Kaub varen we in een paar uur naar het Binger Loch. Een stuk van ongeveer 3 km waar de stroom het allersterkst is. We komen nog maar zo'n 3 km/uur vooruit. Het is erg smal. De beroepsvaart heeft het er ook behoorlijk moeilijk en er wordt niet ingehaald hoewel dat niet verboden is, Een groot beroepsschip dat duidelijk veel harder vaart dan wij, blijft achter ons varen tot we bij Bingen door het Loch heen zijn. Dan scheurt hij ons voorbij.

Bij Bingen was tot 1830 een waterval die voor de scheepvaart vrijwel onmogelijk te passeren was. Daarna werd een gat van ongeveer 30 m breed gemaakt door de rotsen met explosieven op te blazen. Pas rond 1960 werden de laatste hindernissen opgeblazen en sindsdien is er een geul van ongeveer 250 meter breed.

Na Bingen verandert het landschap volledig. Van de smalle rivier tussen steile bergen komen we plotseling in een honderden meters brede Rijn met veel lagere heuvels aan de horizon. De stroom is er ook veel minder waardoor we in een paar uur naar Wiesbaden varen. We zoeken nogal lang naar een ligplaats en komen uiteindelijk terecht bij een werfje met allerlei mooie oude schepen. Het eerste wat de eigenaar, Rolf Gersch, ons vraagt is hoe oud ons schip is. We weten dan dat we de goede ligplaats hebben gevonden.

Vandaag is het zaterdag 070707. De dag dat iedereen schijnt te willen trouwen. Wij nemen een rustdag en maken een lange fietstocht naar het centrum van Wiesbaden en gedragen ons als echte toeristen.

Wiesbaden - Bamberg

Van de Rijn varen we de Main op. Een prachtige rivier die door Hessen, Bayern en Baden-Wrtemberg meandert. Een paar industrie gebieden, maar het meeste gaat de rivier door bossen en wijnvelden. Met schitterende uitzichten op al of niet gerestaureerde kastelen. De stroom is hier veel minder sterk dan op de Rijn, maar door de vele regenval van de laatste weken nog altijd zo'n 4 km/uur. Onze gemiddelde snelheid is dus nog altijd laag en het brandstofgebruik per km hoog. We moeten dan ook al vrij snel een dieseltank vinden.

We overnachten in Hchst, Aschaffenburg, Miltenberg en Lohr. Allemaal prachtige geheel middeleeuwse plaatsen met veel vakwerkhuizen. En met uiteraard veel Wein- en Bier-stuben.

We liggen nu in Wrzburg met mooi uitzicht op de Festung Marienberg. De wekelijkse was- en poetsdag en dan gaan we genieten van het prachtige weer, want na de frisse en grijze week is het plotseling zonnig en warm met temperaturen tot boven de 30 graden. Vanavond gaan we eten met Uwe Stenglin en zijn vrouw Gudrun, een oud-collega van GE. We hebben elkaar 20 jaar niet gezien en hebben een prima avond.

We liggen in Wrzburg naast 1 van de 34 sluizen in de Main. We hebben er 21 gehad en dus nog 13 voor ons. Het zijn allemaal gigantische sluizen, gebouwd in de jaren 60. 300 x 12 meter. Gemiddeld duurt het een uur om zo'n sluis te passeren. De snelste tijd was 20 minuten toen we samen met 5 andere jachten werden geschut. De langste duur was meer dan 2 uur toen we een schutting moesten laten passeren omdat de sluis met een schip van 90 en een duwcombinatie van 190 meter zo vol was dat we er niet meer bij mochten. Omdat er geen aanlegmogelijkheid was, hebben we maar een uurtje midden in de rivier geankerd.

Zondag 15 juli is Tjaart jarig, die uiteraard van alle kanten gefeliciteerd wordt. 's-Avonds komen Magda en Joop aan boord. We besluiten nog een dag in Wrzburg te blijven. Het is erg warm zodat we maar een klein deel van de stad bekijken.

Maandagochtend vertrekken we vroeg en varen verder de Main op. We gaan nog door 6 sluizen en varen door een bijzonder fraai heuvelachtig rivierenlandschap. Het is 36 graden en we zoeken overal zuchtjes wind en schaduw. Met het voorluik van het stuurhuis helemaal open waait het redekijk door. We gaan ten anker beneden de stuw bij 1 van de sluizen. De volgende ochtend melden we ons op de marifoon als er een schip uit de sluis komt varen. We kunnen direct invaren en van dat moment hebben we alles mee in de volgende 6 sluizen. Ze duren niet meer dan een half uurtje ieder. Bij de 7e en laatste sluis van de Main is er een storing en moeten we meer dan 2 uur wachten.

We verlaten de Main en varen het Main-Donau Kanaal in. In 1992 is deze verbinding tussen de Rijn en de Donau klaargekomen en kunnen er schepen tot maximaal 190 x 12 m varen.Bamberg ligt aan het begin van het kanaal. We willen er 2 dagen liggen om deze mooie stad te bekijken. Het is 1 van de weinige Duitse steden die in de oorlog niet is plat gebombardeerd. Helaas is er in de stad zelf geen enkele behoorlijke ligplaats. Achter de remming van de eerste sluis van het kanaal mogen we liggen. Dat is wat ver van de stad.

Dit was de eerste etappe die ons voerde over de 2 grote rivieren Rijn en Main. Vanaf nu gaat het richting Donau.