Donau Tour - Etappe 5

Passau - Tholen

Van Passau varen we in 5 dagen via stops in Deggendorf, Geisling en Regensburg naar Saal, de laatste haven aan de Donau.Maandag 3 september nemen we, wat weemoedig, afscheid van de Donau en varen het Main Donau Kanaal in.

Twee lange dagen brengen ons in Erlangen, waar we bij de Familie Ssz een goede ligplaats vinden.

In Erlangen staat een monument ter herinnering aan het Ludwig Main Donau Kanaal. Deze voorganger van het huisige Main Donau Kanaal is in 1846 klaar gekomen en heeft tot 1950 gefunctioneerd. Het was een fantastisch staaltje van technisch kunnen voor die periode. 100 sluizen brachten schepen met afmetingen van 30 x 5 m in een week van de Donau naar de Main en terug. Al in 1890 werd het huidige kanaal gepland, maar door 2 wereldoorlogen was het pas in 1992 dat het huidige Main Donau Kanaal klaar kwam. Schepen tot 190 x 12 m kunnen er door.

In Erlangen blijft Kaat een weekje liggen. Wij huren een auto en gaan naar huis en hebben een zeer geslaagde Familiedag in Den Haag.

Dinsdag 11-9 zijn we weer aan boord en woensdag 12-9 varen we verder. In slechts 5 uur leggen we de laatste 40 km van het kanaal af en "doen" 5 sluizen, die ons nog 55 m naar beneden brengen naar het niveau van 226 m boven NAP.

Bij Bamberg verlaten we het kanaal en varen de Main op. Al na een paar kilometer gaan we ten anker in het stuk dat niet bevaren wordt door de grote scheepvaart. We liggen er op een bijzonder idyllisch plaatsje en zo waar, het wordt weer mooi en zonnig weer.

Van ons ankerplaatsje bij Bamberg varen we in 3 dagen via Schweinfurt en Kitzingen naar Wrzburg. We liggen 2 dagen op dezelfde plaats als op de heenweg. Jammer dat deze prachtig gelegen jachthaven moet vertrekken om plaats te maken voor de hotelschepen. Daar verdient de gemeente meer aan dan aan jachten. Rolph en Jacobien komen hier aan boord om nog een week mee te varen.

Maandag 17 september vertrekken we en varen via Lohr, Miltenberg naar Asschaffenburg. Hier bezoeken we nog zo'n megalomaan project van Ludwig I: Villa Pompeianum. Rond 1850 gebouwd als een reproductie van een huis in Pompe. In de 2e wereldoorlog werd het vrijwel totaal verwoest en pas in 1960 was de restauratie klaar.

Donderdag 20 september gaan we door de laatste sluis van de Main. In totaal hebben we nu 136 sluizen achter ons. Gelukkig is de Rijn vanaf Wiesbaden sluizenvrij en moeten we dus nog door slechts 1 sluis voor we in Tholen zijn.

We maken een stop in Rdesheim en varen vervolgens het prachtige traject door het Binger Loch en langs de Loreley met daarin stukken waar de stroom mee bijna 10 km is. Zelfs met de motor op heel laag toerental gaat het nog hard. Beide oevers staan vol met kastelen en runes van kastelen. We komen ogen te kort om alles te bekijken. Direct na de Loreley varen we de Loreley Schutzhafen in en gaan helemaal achterin ten anker. Een spectaculaire plaats. We beklimmen de 450 treden en hebben een prachtig uitzicht over de kronkelende Rijn. Kaat is heel klein van deze hoogte.

Een dag later varen we het ook heel mooie stuk van de Loreley naar Koblenz met al weer veel kastelen. Tegenover Koblenz vinden we een ligplaats in de haven van Ehrenbreitstein. We bezoeken de vesting en hebben een magnifiek uitzicht over Koblenz en de Deutsche Eck, waar Moezel en Rijn samen stromen en Keizer Wilhelm I vanaf zijn paard goedkeurend toekijkt.

Na een stop in Keulen overnachten we in Duisburg naast de sleepboot/ijsbreker Prsmann van Manfred Ahrens. Zijn gereviseerde motor is klaar en ziet er prachtig uit.Intussen staat de voormast van Kaat weer overeind en ziet ze er weer als een echt schip uit. Rolph en Jacobien vertrekken van hier weer naar hun huis in Kleve. En, ik durf het nauwelijks meer te zeggen, het weer op dit traject was al weer fantastisch.

Van Duisburg varen we via Nijmegen en Willemstad terug naar Tholen waar we vrijdag 28 september op onze ligplaats aanleggen. We nemen rustig de tijd om alles in de auto te pakken en zaterdag middag rijden we naar Hasselt, waar het weer even wennen is aan een landleven.

Dit was dan weer het einde van een prachtige tocht over de rivieren en kanalen van Nederland, Duitsland, Oostenrijk, Slowakije en Hongarije. Genoeg hebben we hiervan nog lang niet, dus de plannen voor volgend jaar zijn al weer in een vergevorderd stadium.