2009 Rusland Toer - Etappe 4

Kopenhagen – Tholen

Na de problemen met het gestolen rugzakje van Geeske en al weer te harde wind, vertrekken we Vrijdag 21 Augustus uit Kastrup en begint de 4e en laatste etappe van deze fantastische Toer. We maken een paar lange dagen en genieten weer enorm van het Deense landschap.

Dit is Denemarken

We maken een overnachting ten anker in de Bögeström en hebben de volgende ochtend een klein probleem dat de 12V Dynamo er deze reis voor de 3e keer mee ophoudt. Toeval, want de oorzaak was alle 3 keren anders. Deze keer is de spanner-bout afgebroken. Ik repareer het die zelfde avond in Agersö voorlopig, maar het is duidelijk dat de constructie verbeterd moet worden.

De 12V Dynamo spanner kapot

Van Agersö via een ankerplaats bij Troense naar Faaborg, waar we 2 dagen liggen. Daar nemen we afscheid van Denemarken en Scandinavië en varen in een lange dag naar de Kieler Förde. De wind is al weer vrij heftig en eigenlijk een beetje meer dan we zouden willen, maar deze reis staat duidelijk in het teken van de wind en onze grenzen verschuiven een beetje.

We zouden makkelijk in een dag van de Kieler Förde naar de Elbe kunnen varen, maar voor de komende dagen wordt in de Duitse Bocht erg veel wind voorspeld. We krijgen een weer-advies van onze privé metereoloog in Ierland. Het advies luidt: Op zijn vroegst dinsdag 1 September in de Duitse Bocht!

Dus blijven we nog even in de Kieler Förde en maken 2 stops in Laboe en Holtenau.

Vrijdag 28-8 nemen we dan toch afscheid van de Oostzee en varen het Nord-Ostsee Kanal in. We stoppen in Rendsburg en vinden daar een comfortabele ligplaats in de bekende jachthaven.

We liggen tegenover de zeilboot Uhtlande van Wögen en Heide Friedrichs, die we in 2004 ontmoetten in Klaipeda, Litouwen. Met hen hebben we een paar gezellige dagen. Ze komen aan boord borrelen en eten; en we gaan met ze ontbijten in Restaurant Riverside.

Ontbijt in Rendsburg met Wögen en Heide

We liggen 3 dagen in Rendsburg omdat het in de Duitse Bocht niet pluis is. Hier trouwens ook niet, want na een periode van prachtig, redelijk warm weer, is het nu plotseling koud en vreselijk weer: regen en onweer. De verwarming is al weer regelmatig aan. We gebruiken de dagen voor boodschappen, schip poetsen en klussen in de machinekamer.

En we verdiepen ons een beetje in de geschiedenis van de verbinding tussen de Noordzee en de Oostzee.

Plannen voor zo'n verbinding waren er al vanaf de Middeleeuwen, maar de technische mogelijkheden waren er pas vanaf de 17e eeuw.

Het eerste kanaal, Eider-Kanal, werd gebouwd van 1774 to 1784 in opdracht van de Deense Koning Christiaan VIII. Schleswig Holstein was toen nog Deens en bleef dat tot 1864 toen het door de Duitsers werd veroverd.

Toen in 1871 het Deutsche Reich ontstond bleek het Eider-Kanal onmiddellijk te klein; voor de toenmalige scheepvaart, maar vooral voor de militaire ambities van het Reich!

Dus gaf Kaiser Wilhelm I opdracht voor het nieuwe kanaal dat in 1895 gereed kwam als Kaiser Wilhelm Kanal. Pas in 1946 veranderde de naam van het kanaal in Nord-Ostsee Kanal, beter bekend als Kieler Kanal.

Omdat we toch een paar dagen in Rendsburg liggen, gaan we op zoek naar de restanten van het oude kanaal en we vinden zo waar een meertje midden in de stad waar tot 1895 een sluis was. Redelijk dichtbij onze ligplaats. We waren al zo vaak in Rendsburg en nu vinden we dat pas!

Restant van de sluis uit 1784

Intussen liggen we al 3 dagen in Rendsburg omdat de resten van cycloon Billi de Duitse Bocht niet pluis maken met westelijke winden rond B7. De voorspellingen zijn nog steeds niet erg duidelijk, maar voorlopig gaan we er van uit dat het dinsdag mogelijk is van de Elbe naar de Jade te varen. Daarom varen we maandag 31 augustus verder door het NO Kanaal en naar Cuxhafen.

De dag daarna waait het al weer Z 5. Maar we besluiten toch op weg te gaan naar de Jade. Maar als we bij de vaarweg naar het Neuwerker Wad zijn komt er een melding dat het op de buiten Elbe al Z 6 is. Dat gaan we dus niet doen en we gaan snel het wad op. We halen nog 1 wantij achter Neuwerk, maar dan is het water te ver gezakt. Dus ten anker voor de nacht bij Spieka Neufeld. Dat is geen rustige nacht, want bij hoog water liggen we een paar uur dwars op de golven. Bij ZW 5-6 is dat geen feest.

De volgende ochtend willen we verder het wad over naar de Jade, maar de windvoorspelling voor de komende 2 dagen is ZW 7-8. Dat doet de deur dicht. Aeolus en Neptunus spannen tegen ons samen en het wordt tijd ons over te geven. We varen de volgende 2 wantij's naar de Weser en vluchten dan naar Bremerhaven waar we een schitterende ligplaats vinden in de Nieuwe Haven achter een sluis. We liggen er tussen andere historische schepen en voor het Klima Haus.

In Bremerhaven tussen de historische schepen en voor het Klima Haus

We laten er de storm over ons heen razen en vermaken ons prima in deze leuke stad waar een heel nieuw deel is gebouwd rond de Neuer Hafen. Co en Marianne komen er met de trein naar toe.

Na de storm blijft het steeds vrij hard waaien, dus we besluiten niet naar de Oost Friese wadden te gaan. Jammer want dat was een belangrijk doel van deze laatste etappe. In Bremerhaven doen we de masten naar beneden en we varen in 3 dagen van Bremerhaven via de Hunte en het Küstenkanaal naar de Ems. We maken stops in Oldenburg aan de Hunte, Dörpen en Weener aan de Ems. Weener is een prachtig stadje met een fraaie haven. We zetten er de masten weer overeind.

Weener, prachtig stadje aan de Ems

Als historisch schip betalen we alleen een klein bedrag voor de elektriciteit en het water dat we gbruikten. We betaalden dat in de sluis die de haven beschermt tegen de getijden van de Ems.

Ditzum, onze volgende stop aan de Ems, heeft niet zo'n sluis en daar gaat het water dus zo'n 3.5 meter op en neer, 2x per dag. Met hoog water steekt het schip ver boven de kade uit. Met laag water ligt het schip vast in de modder. Dat betekent dat je het schip vast moet maken met heel lange lijnen. Maar het is het waard, want Ditzum is een prachtig stadje. Een van de weinige plaatsen in dit gebied dat nog een echte vissershaven heeft, waar de vissers bij nacht en ontij in en uit scheuren.

Ditzum, nog een echte vissershaven

Er worden verse garnalen gekocht en gepeld. En we eten voor het eerst sinds lange tijd weer eens buiten. Daarbij wordt de petroleumlamp ingewijd, die ik de afgelopen winter had gemaakt.

Garnalen pellen in Ditzum

Eindelijk weer buiten eten met de petroleum lamp

Van Ditzum varen we naar Delfzijl. Voor het eerst sinds 5.5 maanden zijn we terug in Nederland.

Donderdag 10 september, op de verjaardag van Marloes, varen we van Delfzijl naar Groningen, waar we in de Oosterhaven aanleggen.

Co en Marianne vertrekken vrijdagochtend weer met de trein.

Met Ineke, Jan Enne en zijn nicht Heilina hebben we een heel gezellige lunch in een  prima lunch-café.

In Groningen met Ineke, Jan Enne en Heilina

Zaterdag 12 September varen we dwars door de stad Groningen naar het Reitdiep. Het gaat allemaal snel, behalve de spoorbrug; daar liggen we 2 uur te wachten.

We maken  maar een korte trip en stoppen in Garnwerd, waar we al een tafel gereserveerd hebben in Café Hamming. Een must als je door het Reitdiep vaart.

We willen van het Lauwersmeer naar Schiermonnioog, maar de volgende dag is het al weer NO 6. Oostelijke wind betekent veel verlaging van het water niveau. Bovendien is het doodtij, dus we kunnen dan niet in de haven van Schiermonnikoog komen.

We doen onze goede daad door een bootje met motorpech op te pikken net voor hij reddeloos naar de lage wal zou waaien. Ze hadden geen anker en geen goede sleeplijn en hun bolder ziet er zo gammel uit dat we niet hard durven te varen, bang dat we hem uit het voordek zullen rukken. We nemen hem mee naar een jachthaven bij Dokkumer Nieuwe Zijlen.

Wij gaan daar door de sluis en gaan de kleine binnenwateren van Friesland in.

Een sleep op het Lauwersmeer

Dokkumer Ee met een overnachting in Dokkum. Het stadje is er vol van Bonifacius die er vermoord werd.

Door smalle vaarten in Friesland

Dan verder naar Harlingen, waar we 2 dagen in de Noorderhaven liggen.

Uitzicht over Harlingen

We treffen er Xander en Marion Rueb met hun schouw Sandrina.

De Sandrina van Xander en Marion

Van Harlingen willen we eigenlijk nog even naar Vlieland, maar Aeolus en Neptunus zijn nog niet klaar met ons. Al weer een voorspelling van NO 6. We hebben nu echt genoeg van dit "gedoe" en besluiten dan maar een stukje door Friesland te gaan varen waar we nog nooit waren. Van Harlingen varen we een heel klein stukje Waddenzee. Het plan was om er 2 weken te zijn, maar de realitiet was amper 2 dagen.

Over het IJsselmeer naar Workum en dan binnendoor, via Woudsend en Sloten naar Lemmer. Hier zijn de vaarten echt erg klein voor Kaat.

We vinden een goede ligplaats in Lemmer omdat we er erg vroeg zijn.Later loopt de hele haven propvol. We merken dat ook nu nog de havens rond het IJsselmeer erg vol zijn. Geeske maakt een "ronde" door Lemmer.

In de Lemstersluis

Vrijdag 18 September varen we van Lemmer naar Enkhuizen met een zachte NO wind vrijwel recht achter. Als afsluiting van onze Rusland Toer zijn we bij het Odrecht weekend en varen samen van Enkhuizen naar Urk, waar we een prima diner hebben.

Odrecht weekend Enkhuizen-Urk

Zondag 20 september varen we met een NW 4 van Urk naar Durgerdam met het steunzeiltje er bij. We liggen daar heerlijk rustig ten anker. Maandag beginnen we vroeg. 6.45 varen; 7 uur brug Schellingwoude en direct daarna de Oranjesluizen.De windvoorspelling bij het weerbericht van 8 uur is gunstig om het laatste stukje over zee te varen van IJmuiden naar Rotterdam. Dat is heel prettig omdat de masten dan niet meer naar beneden hoeven.

We varen dus verder over het Noordzeekanaal en door de sluizen bij IJmuiden. Op zee is het redelijk: ZW 4 recht tegen en de stroom mee. Na 5 uur varen we bij Hoek van Holland de Nieuwe Waterweg op en danken Aeolus en Neptunus voor hun medewerking (vandaag toch)!

De Maeslandkering bij Hoek van Holland

Bij Hoek van Holland passeren we de Maeslandkering. Deze gigantische stormvloedkering is langer dan de Eiffeltoren hoog. We zagen een soortgelijke constructie in aanbouw in de dam bij St Petersburg, die in de toekomst die stad moet beschermen tegen hoog water.

We varen naar Rotterdam en liggen nog 2 dagen in de Veerhaven. We nemen afscheid van Tsaar Peter. Hij geeft Geeske een hand en bedankt ons voor ons bezoek aan zijn stad. Wij delen hem mee dat hij een indrukwekkende stuk werk heeft afgeleverd.

Tsaar Peter zegt ons vaarwel en geeft Geeske een hand

We bezoeken 2 musea en moeten daar dringend weer van uitrusten.

Woensdag varen we van Rotterdam naar Tholen. We zoeken het zo uit dat we maximaal stroom mee hebben en we genieten weer van de Zuid Nederlandse Delta.

De vlaggen van de 7 landen waar we waren.

Dit is het einde van de 4e etappe van de Rusland Toer. We waren in Rusland, Finland, Aaland, Zweden, Polen, Denemarken en Duitsland.

De 4e etappe van de Rusland Toer

Dit was de verste en de langste Toer die we ooit maakten.

3600 mijl in 660 vaaruren.

Gemiddeld genomen hadden we matig weer met vooral de laatste maand veel wind.

De Rusland Toer

Computer track van de Rusland Toer

En tot slot nog een overzicht van onze 7 reizen sinds 2003.