2010 Verrassings Toer - Etappe 2

Tholen - Rendsburg

Dinsdag 6 Juli vertrekken we weer uit Tholen zonder voormast voor de 2e etappe.

Eerst een week naar Loosdrecht, dan naar de Waddenzee.

In 2 dagen varen we naar Streefkerk waar we onze trouwdag vieren op het terras van Restaurant met de exotische naam de Limonadefabriek.

Diner op het terras met uitzicht op Kaat

Er wordt druk met Ayolt getelefoneerd. Omdat hij voor zijn werk naar Marseille moet in verband met het Wereldkampioenschap voetbal, gaan we zorgen al donderdagavond in Loosdrecht te zijn.

Door weinig tegenstroom op de Lek en door een zeer snel draaiende sluis naar het Amsterdam-Rijnkanaal zijn we vroeg op de rivier de Vecht. Een prachtige kronkelende kleine rivier, waar vrijwel uitsluitend kleine boten varen, voornamerlijk sloepen. Bij dit mooie weer lijken ze wel allemaal te varen.

Door de prachtige rivier de Vecht

Dan door de Mijndense sluis naar de Loosdrechtse Plassen waar Ayolt, Martje, Jan Anne en Tjaart met hun zeilboot Truus naar Kaat komen en ons begeleiden naar hun jachthaven waar we een ligplaats voor een week krijgen. Een hele belevenis door veel erg smalle en ondiepe sloten te varen waar we met de bodem door de modder ploeteren. We krijgen een prachtige plaats aangewezen. Het invaren is niet zo lastig als het even lijkt.

Truus langszij Kaat

De temperatuur loopt op naar tropische waarden en de kleinkinderen genieten van de zon, warmte en het water. Ze liggen vrijwel steeds in het water.

De kinderen genieten van water, warmte en zon

Er wordt zelfs een bootje aangeschaft door de Familie Kloosterboer waar de kinderen volop van genieten.

Nieuw bootje voor de Kloosterboertjes

We gaan met z'n allen een dag varen naar het eiland Markus Pos. Het weer blijft maar warm en mooi en dus wordt ook daar volop gezwommen.

Een dag naar Markus Pos

Voor de verjaardag van Tjaart wordt Kaat gepavoiseerd.

Kaat gepavoiseerd voor de verjaardag van Tjaart

Er komen veel mensen op het "partijtje" en het is druk op het achterdek.

Heleboel bezoek voor Tjaart

Tjaart is jarig op dezelfde dag als zijn overgrootmoeder "moene" jarig was. Hij houdt even veel van ijs als zij deed en geniet dus van ijs met ruim slagroom

Tjaart geniet van zijn ijs

Zaterdag de 17e Juli komen Rolph en Jacobien aan boord. Daarmee gaan we eerst nog eten bij Govert en Agaath in Amsterdam. Een heel gezellig familie diner, waar wij ons vereerd voelen er bij te mogen zijn.

Daarna varen we Zondag de 18e weg, uitgezwaaid door Marloes, Martje, Jan Anne en Tjaart. Op de Loosdrechtse Plassen is het enorm druk met zeilboten en sloepen. Bij de Mijndense sluis kunnen we de wachttijd alleen beperken door tussen het sloepengeweld langzaam maar zeker mee op te varen en de sluis binnen te duwen. En daarna op de Vecht is het helemaal een chaos van honderden sloepen die er maar op los varen. Nooit gedacht dat we nog eens blij zouden zijn op het Amsterdam Rijnkanaal te varen. In Amsterdam gaan we nog door de Oranjesluis en daarna ten anker bij Durgerdam.

Het was een heerlijke en gezellige week in Loosdrecht in een prachtige haven met veel bomen rondom. Maar nu zijn we ook weer heel blij met de wijdsheid van het IJsselmeer.

Van Durgerdam naar Enkhuizen waar de broer en schoonzus van Jacobien, Sander en Marion, even aan boord komen. Daarna op een heiige dag van Enkhuizen naar den Oever waar het bij de sluis waanzinnig druk is; en daarna verder naar de haven van Oude Schild op Texel.

Het is voor het eerst sinds 7 jaar dat we in het hoogseizoen in Nederland varen en de drukte overweldigt ons een beetje.Voor sluiswachters en havenmeesters hebben we veel bewondering. Alles wordt in goede banen geleid en wij krijgen als "grote pleziervaart" meestal een aparte behandeling. Zo tussen beroeps- en peziervaart in.

Van Texel gaan we woensdag 21 juli naar Harlingen. 4 uur varen en overal stroom mee. In Harlingen komen we in de Zuiderhaven naast een ander schip te liggen. Als die 's-avonds gaan varen maken we even los en varen een rondje door de haven. Daarbij constateren we dat de keerkoppelingskabel los is gegaan of gebroken. We kunnen alleen maar achteruit varen. het duurt zo'n 10 seconden voor dat goed doordringt en voor ik de motor uitzet. En dan heb je toch al een aardige snelheid. We knallen tegen een paal op en worden dan verder afgeremd door een staaldraad die over het water is gespannen. We raken gelukkig geen andere boten en hebben zelf alleen wat verfschade en kleine schade aan de zonnetent. Bibberend maken we voorlopig vast langszij een zeilboot. Van alle boten in de buurt is hulp gekomen.

We maken eerst de kabel los en met handbediening in de machinekamer en met  doorgeven van de opdrachten van boven naar beneden via Geeske en Jacobien, varen we langzaam en voorzichtig terug naar onze ligplaats.

De diagnose is dan snel gemaakt: de kabel is gebroken.

Kapotte keerkoppelingskabel

We blijven dus een dag langer dan gepland in Harlingen. We vinden snel een bedrijf dat de kabel in voorraad heeft en in de loop van de middag werkt alles weer goed, is de zonnetent weer recht gezet en zelfs weer netjes geverfd met een restje verf dat ik nog ergens heb.

Tijdens het klussen komt de douane aan boord voor controle gebruik rode diesel. Onze C-status met mondelinge toezegging voor B-status wordt geaccepteerd

Voor degenen die dit abracadabra vinden: Jachten mogen nergens in Europa accijnsvrije "rode" dieselolie gebruiken. In Nederland zijn historische vaartuigen met de A- en B-status hiervan uitgezonderd. Tot voor kort had Kaat de C-status, waarbij rode diesel niet is toegestaan. Samen met de Kottervereniging is een restauratieplan opgesteld, waarbij op enige termijn de A-status bereikt zal worden. Tot die tijd heeft Kaat de B-status, een overgangs-status, waarbij het gebruik van rode diesel wel is toegestaan. Sinds ons mondeling de B-status is toegezegd een paar weken geleden, tanken we weer rode diesel.

Het V-woord is allang taboe, maar dat helpt niet: de verrassingen en de pech blijven ons een beetje achtervolgen deze reis. Maar we laten ons er niet door uit het veld slaan en gaan lekker uit eten in het Noordeke in Harlingen.

Met één ding hebben we geen pech: het weer is absoluut fantastisch. We hebben een paar erg warme weken achter ons en nu sinds een paar dagen heerlijk zonnig weer met weinig wind en temperaturen net boven de 20 grC.

Vrijdag 23 juli varen we van Harlingen naar Vlieland, waar we in de haven een mooie ligplaats krijgen dankzij het feit dat de haven 2x zo groot is geworden sinds we hier voor het laatst waren. Wel natuurlijk met buren langszij; een dikke motorboot.

In de haven van Vlieland

Na een ochtend wandelen voor de dames en klussen voor de heren varen we van Vlieland naar een ankerplaats voor het wantij achter Terschelling. Het blijft prachtig weer, dus we hebben een heel rustige nacht. Als we wakker worden blijkt er een vergadering der oude en wijze meeuwen plaats te vinden op ons voordek. Allemaal leuk en aardig, maar het hele voordek ligt vol met enorme meeuwen drollen die eerst moeten worden weggespoeld.

Vergadering der wijzen

Zondag 25 juli van de ankerplaats naar Ameland. Daar komen we als derde te liggen en we krijgen nog 3 buren. 's-Avonds wil het schip wat het dichtst bij de kant ligt weg. Hiervoor moeten 10 schepen "even" de haven uitvaren en daarna weer terug. Een beetje asociaal, maar wel leuk geklooi met zoveel schepen. Iedereen vindt het eigenlijk wel leuk.

Van Ameland varen we de volgende dag over 4 wantij's naar Lauwersoog. Alleen met bijna springtij is dat mogelijk. In Lauwersoog is een geheel nieuwe jachthaven waar we een mooie ligplaats vinden.

Dinsdag 27 juli van Lauwersoog naar Schiermonnikoog. Deze haven is in de zomer propvol. We kregen gisteren al een ligplaats aangewezen. We kunnen er alleen naar toe omdat het springtij is. Daardoor is de geul naar de haven nu 1.8 m diep bij HW, terwijl wij 1.4 m diep zijn.

Als het in Schiermonnikoog laag water is valt de havengeul geheel droog. Een prachtig gezicht.

De havengeul valt droog

Kaat komt dan lekker scheef te liggen.

Bij laag water ligt Kaat heel scheef

We zien dat er een ijzerdraad en een vislijn in de schroef zit. Met veel moeite krijg ik dat uit de schroef door plat op het roer te gaan liggen.

IJzerdraad in de schroef

Erger is dat ik zie dat de schroef nogal beschadigd is, waarschijnlijk in Loosdrecht.Daar zal in het najaar iets aan moeten gebeuren.

Schade aan de schroef

Woensdag 28 juli varen we van Schiermonnikoog naar Lauwersoog terug. We ontmoeten daar de Cumulus III met Erik en Jolien en hun gasten Liet en Erik. We hebben een heerlijke dag, eerst aan boord van de C3, dan van Kaat.

En het weer blijft veel beter dan voorspeld. Vannacht hadden we wat regen, maar overdag is het al weer prachtig weer.

De volgende dag varen we van Lauwersoog door het Reitdiep tot Garnwerd waar we eten in Café Hamming. Het Reitdiep is mooi als altijd. Voor Rolph en Jacobien is het de eerste keer dat ze hier varen.

Van Garnwerd naar Groningen. Van hier vertrekken Rolph, Jacobien, Geeske en ik met een huurauto. We brengen R en J naar Loosdrecht waar hun auto staat en rijden dan verder naar Haarlem om er de verjaardagen van Mieke en Anne te vieren. Zondag 1 Augustus zijn we weer aan boord.

Maandag varen we naar Delfzijl. Ineke, Titia en de (klein)kinderen komen even aan boord. 's-Avonds constateren we dat de afvoer van onze wastafel verstopt is. De problemen blijven ons nog steeds volgen, maar worden gelukkig wel minder ernstig. De volgende dag demonteer ik de hele afvoer. Een lastige klus met het grote risico de afsluiter of de plastic leidingen kapot te maken. Gelukkig verloopt alles vlot en goed. Maar het is wel een bijzonder geurige klus!

Afvoer verstopt

We blijven een dag extra liggen in Delfzijl en vertrekken Woensdag 4 Augustus naar Borkum. Hier blijkt dat Burkana Port niet meer wordt uitgebaat door de Belg Loek en zijn Nederlandse vrouw, maar door de gemeente met een nieuwe havenmeester. Opeens een kraakhelder havenkantoor en geen verse broodjes meer. We gaan uit eten in het restaurant van de andere jachthaven, maar dat is geen succes.

Normaal zouden we de volgende dag via het Borkumer Wattfahrwasser naar Norderney zijn gevaren, maar het is doodtij en een beetje verlaging van de waterstand door zuidelijke wind. Dat betekent dat het risico levensgroot is dat we vast lopen en dus varen we 10 mijl om en gaan over de Oostereems naar Norderney. Een prachtige tocht met mooi weer. Vrijdag 6 Augustus is de weersvoorspelling redelijk en dus varen we in 10 uur van Norderney naar Cuxhaven. De zee is eerst nog onrustig door de wind van gisteren, maar geleidelijk wordt het steeds rustiger en als we de Elbe opvaren is er alleen nog een zachte deining.

De volgende dag komen Ko en Marianne met de auto uit den Haag.

Zondag 8 Augustus willen we eigenlijk door de Duitse Bocht naar de Noordelijke Waddeneilanden en de Halligen, maar we vinden het weer te instabiel en we gaan de andere kant op. De Elbe verder op en door de gigantische sluizen uit 1895 in Brunsbüttel het Nord-Ostsee kanaal op. Dit kanaal is in de periode van 1887 tot 1895 gegraven in opdracht van Kaiser Wilhelm !. Het heette Kaiser Wilhelm kanaal tot 1918.

Dit kanaal verving het Eiderkanaal dat al in 1784 werd geopend door de Deense koning Christiaan IV.

We varen het Nord-Ostsee Kanaal 40 km tot het Gieselau kanaal en gaan dan de Eider op. Een prachtige rivier die nogal lijkt op het Groningse Reitdiep. Voor de eerste sluis vinden we een mooie ligplaats in Lexfähre

Lexfähre a/d Eider

We gaan er uit eten in het Alte Fährhaus onder een prachtige kaart van de Eider.

Diner in het Fährhaus

Maandag 9 Augustus naar Friedrichstadt, bijgenaamd de Holländer stadt omdat in 1621 hertog Friedrich  de Nederlandse Remonstranten, die uit Nederland vluchtten voor de Calvinisten, toestemming gaf een nieuwe stad te bouwen. De oude structuur bestaat nog steeds en de markt is prachtig.

De markt in Friedrichstadt

Ook staat er de oudste Remonstrantse kerk waar nog steeds 1x per maand een Nederlandse dominee de dienst leidt, wel in het Duits sinds de vijftiger jaren. Er zijn nog een 200-tal Remonstranten in Friedrichstadt.

De oudste remonstrantse kerk

Vlak voor we uit Friedrichstadt wegvaren komt daar de Compaen de Kogge uit Tholen binnenvaren. We babbelen even en gaan dan varen naar Tönning, ook een prachtige stad gesticht door Nederlandse vluchtelingen rond 1580.

Ontmoeting met Compaen de Kogge in Friedrichstadt

Vanuit Töning willen we nog eens proberen over zee naar de Noordelijke Wadden te varen, maar hoewel het over het algemeen heel redelijk weer is, vinden we het toch niet stabiel genoeg en varen terug de Eider op. We overnachten in de vlek Pahlen a/d Eider, waar de brugwachter voor ons een plaats regelt tussen 2 Hausboote. 3 vriendelijke heren staan ons op te wachten en helpen met aanleggen

Pahlen a/d Eider

Van Pahlen varen we Donderdag 12 Augustus naar Rendsburg. Stukje Eider en stukje Nord-Ostsee Kanal.

Daar besluiten we dat Rendsburg het einde van de 2e etappe van deze wonderbaarlijke reis is. Ook in deze etappe doen we maar een deel van wat we van plan waren en bovendien hebben we een aantal gevoelige tegenslagen, waarvan de mastbreuk wel de ernstigste was.

Maar ook weer een etappe met eerst heel mooi weer en daarna nog altijd redelijk weer. Slechts een paar verregende dagen. Wel te instabiel weer om de Noordelijke Waddenzee te bezoeken. We zijn daarmee extra voorzichtig omdat we geen voormast en dus geen steunzeil hebben.