2011 Rome Toer - Etappe 3

Rome - Marseille

Maandag 4 Juli varen we om 8.30 uur weg uit Ostia, Porto di Roma. Onze privť meteoroloog uit AustraliŽ, geregeld door Willemien heeft een dag met weinig wind voorspeld en wat bewolking. Dat klopt allemaal erg goed en we hebben een rustige trip naar Riva di Traiano. De bewolking komt pas laat en er vallen 2 druppels regen uit. Dinsdag begint met een zwaar onweer en een nacht met veel wind. Hoewel er weinig wind is overdag, staat er een hoge zee. We blijven dus rustig liggen.

Woensdag is het weer prachtig weer en hebben we een mooie trip van Riva de Traiano naar het eiland Giglio, zo'n 30 mijl zuid van Elba. Mooi weer en weinig wind, maar nog wel een behoorlijke dwars deining. Na 7 uur varen wordt dat knap onprettig.

Ik had geprobeerd een plaats te reserveren in het kleine haventje van Giglio, maar niemand sprak Engels. Dus gebruik gemaakt van Marc's goede Italiaans. Die maakte de reservering en het klopte helemaal. Een giga chaos bij het invaren omdat iedereen tegelijk de haven in wilde. Maar Kaat werd als eerste opgeroepen. We moesten het anker laten zakken midden in de haven en dan met de kont van het schip naar de kade. Omdat we dat in La Spezia al 2 keer hadden geoefend ging het nu voorbeeldig. We hebben een heerlijk diner in een vis-restaurant aan de kade.

De haven van Giglio

Donderdag 7 Juli varen we van Giglio naar Porto Azurro, aan de Oostkant van Elba. Het weer verliep geheel volgens de voorspelling van Clouds de meteoroloog: ZO 4-5 recht van achter. Een beetje bewolking, en het blijft er erg warm bij.Voorspelling voor morgen lijkt nogal winderig. Na 2 dagen in de haven proberen we, tegen beter weten in, of we verder kunnen, maar wind en golven op zee bevallen ons niet, dus keren we om en gaan in de baai ten anker.

Elba met nogal wat wind

Volgende dag: Porto Azzurro (Elba) met mooi weer

De volgende dag is het weer prachtig en we maken 2 lange vaardagen naar de baai van La Spezia. Daar liggen we een nacht ten anker bij Le Grazie.

Dinsdag 12 Juli varen we nog steed met prachtig weer van Le Grazie naar Santa Margherita Ligure. We komen langs Portovenere met het 16e eeuwse Doria kasteel en de kerk uit de 12e eeuw op het puntje. De doorsteek naar zee is met dit mooie weer helemaal niet griezelig.

We varen langs Portovenere

We varen langs de kust en zien de 5 plaatsen van Cinque Terre.

Manarola, ťťn van de Cinque Terre

In Santa Margherita vinden we een goede ligplaats waar we weer een paar dagen wind en minder mooi weer over ons heen laten gaan.

Een paar dagen in Santa Margherita Ligure

We fietsen naar Portofino, een prachtig gelegen baai met kleine haven. Zo duur dat we hadden besloten daar niet met Kaat naar toe te gaan. We beklimmen de heuvel naar het kasteel en genieten van het uitzicht.

Portofino, uitzicht vanuit het kasteel

Bij het ontbijt op 15 Juli wordt met de yoghurt gekliederd. Dat was ter gelegenheid van Tjaart's verjaardag.

Van wie heeft Tjaart dat kliederen met yoghurt?

We hebben genoeg van Sta Margherita en willen verder.Zaterdag 16 Juli is er een gelegenheid met niet te veel wind en acceptabele golven volgens de voorspellingen. We hebben overlegd met de "ormeggiatori", degenen die helpen met aanleggen. Ze houden de plaats vrij voor het geval we de zee te heftig vinden en terug willen komen.

We vertrekken vroeg en het is een pittige trip, met golven van meer dan 1 meter hoog. Maar het blijft voor ons acceptabel en we varen door. De golven zijn dwars en wel hoog, maar lang en regelmatig waardoor we niet al te erg slingeren. Als we de haven van Genua invaren zijn we wel een beetje tevreden dat dit is gelukt.

Porto Antico in Genua

Het weer verbetert maar niet en we blijven in Genua liggen. Terwijl ik dit schrijf regent het zelfs al een paar uur. De voorspellingen voor de komende dagen zijn ook zeer matig. Rolph en Jacobien komen morgen aan boord en we hebben ze al voorbereid op een 3-weeks verblijf in Genua. Gelukkig zijn er 21 Palazzi, die we kunnen bezoeken. 1 per dag dus!!

Porto Antico een dag later

Gelukkig valt dat mee want de dag dat Rolph en Jacobien aan boord komen is het al weer prachtig weer en ziet de Porto Antico er heel anders uit. 's-Avonds gaan we uit eten bij de Trattoria Maria waar we al eerder waren. Eigenaar Elio is heel enthousiast over ons schip en bij het afscheid krijgen we een fles heerlijke grappa mee.

Trattoria Maria

Donderdag 21 Juli zijn we toerist in Genua en bekijken uitgebreid 1 van de palazzi. Piazza Ferrari zien we van alle kanten.

Toerist in Genua: Piazza Ferrari

Vrijdag 22 Juli verlaten we eindelijk Genua. Er is weinig wind, maar nog altijd veel deining, eigenlijk te veel vinden we. In 2 lange dagen varen we, met een tussenstop in Loano, naar Monaco, waar we in Fontveille weer een goede ligplaats vinden voor 2 nachten.

Monaco

We hebben een lunch bij Floris en Patricia Oyevaar en hij laat ons genieten van mooie uitzichten en van het prachtige bergdorp Gorbio.

Uitzicht op Monaco

Met Floris in Gorbio

Van Monaco varen we naar Menton. Eigenlijk weer een beetje terug, maar we willen die plaats graag zien. Ook daar moeten we aanleggen met een ankermanoever, die goed verloopt. We blijven er 2 dagen liggen en genieten van uitzicht en van Vieux Menton

Menton

Vieux Menton

We vertrekken weer Woensdag 27 Juli in een behoorlijke regenbui. Bij het wegvaren gaat er iets fout en er komt een rubber boei met ketting in de schroef. Met een harde dreun blokkeert de motor. We liggen voor aan het anker en achter aan de boei midden in de haveninvaart..Binnen een paar minuten komt een hulpploeg van de havendienst ons helpen. Eerst anker binnenhalen, daarna helpen ze ons aan de kant aan te leggen. Daarna komt een duiker de boei onder water losmaken.

De hulpploeg

Kapotte boei

Na een uurtje is alles klaar. We hoeven niets te betalen en we worden uiterst vriendelijk uitgezwaaid. We krijgen nog het advies een korte proefvaart te maken en als er iets mis met de schroef is snel terug te komen. Ze zullen een plaats voor ons vrijhouden. Na een kwartiertje besluiten we dat er weliswaar een beschadiging aan de schroef is, maar dat we gewoon door kunnen varen. Naar Nice waar we een dag liggen aan de kade.

Boulevard des Anglais in Nice

Van Nice naar een ankerplaats bij Villefranche en dan, Vrijdag 29 Juli naar een andere ankerplaats bij Sainte Margherite omdat de haven van Cannes vol is. Dat blijkt geen nadeel, want 's-avonds is er een schitterend vuurwerk boven Cannes, waarvoor we op de eretribune zitten.

Vuurwerk bij Cannes

Zaterdag 30 Juli varen we naar St Raphael, waar we 's-avonds uit eten gaan.

Na 6 dagen uitgewaaid in Genua te hebben gelegen, is het weer enorm opgeknapt. Veel zon en lekker warm. Maar het blijft vrij instabiel met lage barometerstand en veel deining door nog steeds harde wind in de Golf de Lion. Echt ontspannen varen is er dus nog niet bij.

Omdat het niet zo erg heet is kunnen Rolph en ik veel klussen doen. Allerlei reparaties die de laatste maanden zijn blijven liggen.

Van St Raphael varen we door naar de baai van St Tropez. In de haven van St Tropez kunnen we deze keer geen ligplaats vinden, dus varen we door naar Cogolin. Van daar gaan we met een veerboot naar St Tropez en hebben daar een ontbijt op een terras met uitzicht op de baai.

Daarna varen we Maandag 1 Augustus van Cogolin naar Porquerolles. In de baai van St Tropez en ver daar buiten word je helemaal gek van de golven van alle poene schepen die eventjes gaan varen en dan weer terug naar hun haven. "Geldgolven" noemen we die maar.

Maar in ieder geval is St Tropez vanaf zee prachtig.

We varen langs St Tropez

We varen langs 2 kapen: Cap Cepet en Cap Siciť. Het kan hier behoorlijk spoken, maar vandaag is het mooi weer en zijn er alleen "geldgolven".

Cap Cepet en Cap Siciť

Cap Siciť wordt beheerst door de Franse Marine, maar James Bond heeft een optrekje van Dr No ontdekt.

Cap Siciť: verblijf van Dr No

In de haven van het eiland Porquerolles komen we laat en en moeten ons naar onze ligplaats "worstelen" tussen veel andere schepen die tegelijkertijd aankomen.

Van Porquerolles varen we naar Toulon waar Peter en Els weer even een bezoekje aan Kaat komen brengen. We spreken af waar we elkaar in Trier zullen treffen.

Peter en Els al weer in Toulon

Van Toulon varen we naar het eiland les Embiez, eigendom van de familie Ricard. Heel mooi met veel vacantie huizen en ook veel in stand gelaten natuur rondom het eiland.

Op het eiland les Embiez

Donderdag 4 augustus varen we van lez Embiez naar Sanary sur Mer. Slechts een half uurtje varen, maar wel met ZW5 aan lager wal een ruig stukje. We zijn blij dat we in Sanary aan de "Accueil" mogen liggen en geen ingewikkelde ligplaats krijgen.

Alles is zout door dit korte ruige stukje en we maken het hele schip schoon met zoet water. In onze ogen is dat waterverspilling, maar aan de Middellandse Zee wordt ieder schip vrijwel iedere dag met zoet water afgespoeld!

De volgende dag is er weinig wind, maar nog wel veel deining op zee. We varen van Sanary naar Marseille.

Langs de eilanden bij Cap Croisette, waar Rolph onverstoorbaar blijft lezen.

Rolph leest onverstoorbaar door bij Cap Croisette

In Marseille worden we prima ontvangen en door 2 ribs naar onze plaats begeleid in de Port Vieux.

Begeleiding in de Port Vieux van Marseille

We krijgen weer een prachtige ligplaats aan de Qay d'Honneur. voor de Mairie.

Ligplaats voor de Mairie

Het is Rolphs verjaardag en 's-avonds krijgen we met z'n vieren als verjaardagscadeau van Rolphs moeder een prima diner aangeboden in het beste restaurant aan de haven.

Diner voor Rolph van z'n mammie

Dit is het einde van de derde etappe van Rome naar Marseille. Een spectaculaire etappe met bezoeken aan de meest mondaine oorden van de wereld, maar ook wel een beetje moeizaam door het vreemde weer. Normaal is het in deze periode warm, blauw, windstil en zonder regen! Voor ons was het een beetje worstelen met de elementen.

Maar dat doet niets af aan het spectacualaire feit dat Kaat in Rome was!!