2013 Fin Toer - Etappe 4

Stockholm – Tholen

De 4e en laatste etappe van onze Fin toer begint als we Donderdag 11 Juli uit Stockholm vertrekken. We varen nog een rondje langs de Gamla Stan en dan op weg. De eerste dag maar een kort stukje naar Saltsjöbaden, een mooie beschutte haven met een sfeer van oude chique. We krijgen een moeilijke plaats aangewezen waar we op de "methode Med" moeten aanleggen: Kont tegen de kant, boeg aan een boei. De eerste keer dat we dat in dit gebied in een jachthaven met veel plastic om ons heen, moeten doen. Maar, net als in de Med, worden we door een dinghy geholpen. Het liggeld is ook als in de Med.

Saltsjöbaden; oude chique

Van Saltsjöbaden via 2 mooie ankerplaatsen naar Arkösund. Een prachtige haven waar we weer een gereserveerde plaats hebben. Nu is het hoogseizoen en moeten we iedere ochtend een plaats reserveren in de haven waar we naar toe willen. Als we dat niet doen is de kans groot dat er voor een groot schip als het onze geen plaats meer is. Het is wel een enorm contrast met de heenreis waar we in vrijwel alle havens het enige schip waren.

Diner in Gryts Varv

Van Arkösund op Tjaarts verjaardag 15 Juli naar Gryts Varv. Dit is een werf met jachthaven aan een prachtige baai. Er is ook een restaurant waar we heerlijk eten. 2 dagen achter elkaar in een restaurant is wel erg decadent.

Ten anker in een baai bij Figeholm

Dinsdag 16 Juli maken we een lange ruk van 55 mijl. We ankeren op een mooie plaats en genieten nog laat op de avond van het mooie weer.

Het begin van de 4e etappe

Het begin van de 4e etappe leidde ons door de scheren zuid van Stockholm. We hadden vrijwel steeds prachtig weer en weinig wind. Woensdag 17 Juli liggen we in Borgholm, een stadje in het Noordelijke deel van het eiland Öland met een prachtig kasteel.

Maquette van het kasteel van Borgholm

Van Borgholm varen we naar Kalmar en van daar naar Karlskrona. We hebben een harde stroom mee en de wind is erg variabel. Dat betekent een erg onrustige zee, vooral als we in het zuiden niet meer in de beschutting van Öland zijn. In de jachthaven van Karslkrona is er geen plaats voor ons dus gaan we aan de kade voor handelsschepen liggen, vlak voor de Urania het opleidingsschip van de Nederlandse marine.

In Karlskrona voor de Urania

Zaterdag 20 Juli, de zoveelste dag met prachtig weer en weinig wind. We varen naar het eilans Hanö. Op de heenweg lag er niemand en waren we de 2e bezoeker. Nu ligt de haven propvol en we hebben alleen maar een mooie ligplaats omdat de havenmeester die voor ons had gereserveerd. We zijn nu bezoeker nr 1502.

Het mooie eiland Hanö met een propvolle haven

Van Hanö naar Simrishamn en van daar naar Ystad, Wallander city. De auto van Rolph en Jacobien staat hier en we zijn net op tijd om de parkeermeter bij te vullen.

Van Ystad steken we over naar Denemarken. Er staat een eeuwigdurende (lijkt het wel) deining uit het zuid-oosten. En hoewel het mooi weer is met weinig wind , hebben we daardoor een 9 uur durende vervelende oversteek.Maar de witte kliffen van Mön maken veel goed.

De witte kliffen van Mön

Klintholm is de eerste haven in Denemarken. We blijven er een extra dag liggen. Rolph, Jacobien en Geeske gaan met de bus naar de witte kliffen.

Klintholm

Bezoek aan de witte klif

Van Klintholm varen we 25 Juli naar Vordingborg. Rolph en Jacobien halen hun auto uit Ystad en vertrekken van hier via Hamburg terug naar huis.

We hadden met Rolph en Jacobien een mooie tijd. Van Stockholm naar Vordinborg in ruim 2 weken. Heel gezellig als altijd; veel knutselen voor de heren en veel leuke winkeltjes bezoeken voor de dames. En dit jaar kwam daar bij dat er erg goed voor mij werd gezorgd. Veel lachen, maar ook zeer serieuse gesprekken. Bv over Europa waar Rolph zo leuk genuanceerd over kan vertellen. Kortom een zeer hechte vriendschap!

Wij varen van Vordingborg via Spodsbjerg op Langeland naar Kiel. Een uiterst comfortabele oversteek over de Kieler Bucht. Het is NO 3, recht achter en bloedheet. In je blootje op zee genieten van de warmte is in dit deel van de wereld zeldzaam en we genieten er dus extra van.

We hebben ons vast voorgenomen in Holtenau, bij Kiel, te overnachten. Maar als we op de marifoon horen dat de kleine sluis (voor jachten) is gestremd en dat de grote sluis op dat moment open gaat voor jachten, kunnen we die kans niet voorbij laten gaan. Samen met 3 andere jachten liggen we in de grote sluis en de schutting duurt slechts 30 minuten omdat er aan de andere kant 3 zeeschepen aankomen uit het kanaal. We varen een paar uur door het Kieler Kanaal naar Rendsburg. Onderweg hebben we nog een knetterende onweersbui met veel wind en regen, waardoor het zicht minimaal wordt. In Rendsburg gaan we uit eten in Restaurant Riverside.

Riverside in Rendsburg

Van Kalmar naar Rendsburg. Zweden, Denemarken en Duitsland. Absoluut super weer.Het onweer van gisteren betekent een weersomslag met ZW-W wind in de Duitse Bocht voor de komende dagen. Hopelijk duurt dat niet te lang, want morgen naar Cuxhafen en dan door de Duitse Bocht betekent dat we dan in ieder geval 1 dag met weinig wind nodig hebben.

Kalmar - Rendsburg

Na een extra dag in Rendsburg varen we Maandag 29 Juli naar Brunsbüttelkoog. De dag daarna gaan we door de enorme sluis van het Kieler Kanaal naar de Elbe. Als altijd spectaculair om samen met zeeschepen te schutten.

De sluis van Brunsbüttelkoog

In Cuxhafen liggen we een dag te wachten op gunstig weer. Donderdag 1 Augustus varen we door de Duitse Bocht naar Hooksiel aan de Jade. Van daar weer over zee naar Norderney. Beide dagen prachtig warm weer en weinig wind. De weersomstandigheden zijn weer eens zo dat je aan de horizon een fata morgana ziet: vast land waar het beslist niet is.

Van Norderney willen we naar Borkum, maar we zijn lui en vertrekken te laat. In het Nordland Watt Fahr Wasser lopen we een paar keer bijna vast, maar we kunnen nog net in de haven van Juist komen.

De haven van Juist

Van Juist over het wad naar Borkum. Dan is het weer zulk prachtig weer dat we van Borkum naar Ameland over zee varen. 28 grC op zee; ongehoord en heerlijk. De haven van Ameland lijkt helemaal vol, maar we worden opgeroepen op de marifoon en we krijgen een mooi plaatsje aangewezen.Van Ameland weer over het wad naar Terschelling op Dinsdag 6 Augustus. Daar krijgen we van de havendienst een prachtige plaats aangewezen: als 4e naast 3 charters met uitzicht op de Waddenzee.

Op het kaartje hieronder kunt U het stukje zien dat we van het Kieler Kanaal naar Terschelling voeren. Gedeeltelijk over zee, gedeeltelijk over de Waddenzee.

Kieler - Kanaal naar Terschelling

Van Terschelling naar Enkhuizen waar we met Margreeth en Ernst 's-avonds uit eten gaan en de volgende ochtend op Kaat ontbijten.

Ontbijt in Enkhuizen

Van Enkhuizen met een anker-stop in Durgerdam, naar de Veerhaven in Rotterdam. Daar komen Erik en Jolien even langs om ons weer welkom te heten. Zaterdag 10 Augustus komen Marloes, Ayolt, Martje, Jan Anne en Tjaart aan boord. We gaan met de watertaxi naar Hotel New York om lekker te eten.

Met "Loosdrecht" in hotel New York

Marloes, Ayolt en Martje gaan naar hun huis; Jan Anne en Tjaart blijven aan boord. Beiden staan regelmatig stukken aan het roer.

Tjaart aan het roer

In het Hollands Diep maken we een korte ankerstop om de jongens te laten zwemmen.

Zwemmen in het Hollands Diep

En ook in de keuken doen de heren hun best.

Pannekoeken bakken

De afwas

Dinsdag 12 Augustus zijn we terug in Tholen na 4 1/2 maand.

Terug in Tholen

Dit is dan de computertrack van de Fin Toer 2013. Iets meer dan 3000 mijl / 5800 km in 550 motoruren.

De Fin Toer 2013

Al weer een prachtige reis achter ons met deze keer wel bijzonder mooi weer en weinig tegenwind.