2014 Snoep Toer - Etappe 1

Tholen - Kortenhoef - Tholen

Woensdag 16 April vertrekken Geeske en ik voor het eerste deel van onze Snoepreis. We varen naar Stellendam waar de generator een grote onderhoudsbeurt krijgt. Daarna naar Hellevoetsluis voor een heel gezellige avond met Erik en Piebeth Barents.

Goede Vrijdag naar Willemstad, de prachtige vestingstad aan het Hollands Diep.

De haven van Willemstad

Daar komen Marloes, Ayolt, Martje, Jan Anne en Tjaart aan boord. Naar goede gewoonte wordt er eieren gezocht en daarna ge-gourmet.

Eieren zoeken in Willemstad

We nemen een rustdag in Willemstad en varen Paaszondag terug naar Tholen.

Paasmaandag komen Rolph en Jacobien aan boord. Die varen mee naar Antwerpen door de Antwerpse haven. Altijd een spectaculaire trip. We vinden een ligplaats in het Willemdok, recht onder het MAS (Museum Aan de Stroom).

Ligplaats onder het MAS

Woensdag 23 April zijn we de hele dag toerist in Antwerpen. We beginnen op het MAS te klimmen en te genieten van het prachtige uitzicht over de haven en de rivier de Schelde

Uitzicht vanaf het MAS

We bezoeken daarna het Rubenshuis en de Grote Markt. Tussendoor genieten we van het prachtige weer op verschillende terrassen. Op de foto zijn Jacobien, Geeske en Rolph heel klein.

Toerist in Antwerpen

Donderdag 24 April verlaten we Antwerpen via de Kattendijksluis. Deze sluis is gebouwd in 1880, maar gesloten in 1995 omdat er instortingsgevaar bestond en de renovatiekosten te hoog werden geacht. Na een lange renovatie werd de sluis in 2011 weer voor de pleziervaart geopend. De reden voor deze renovatie was het "Oosterweel en Lange Wapper"project, waardoor het voor jachten onmogelijk zou zijn geworden in het Willemdok te komen. Intussen is de Lange Wapper van de baan en de Kattendijksluis dus weer overbodig geworden. Maar wel heel leuk te schutten door zo'n oude sluis. De laatste keer dat we met Kaat door die sluis voeren was in 1973.

De Kattendijksluis in de jaren 50

Na de sluis varen we via een overnachting in Yerseke terug naar Tholen, waar we Vrijdag 25 April ontschepen.

Dit was het eerste "Snoepje" van de 2014 Toer. Kort maar zeer gezellig. Met schitterend weer. Terwijl er veel regen was voorspeld, hadden we vrijwel alleen zon.

De werkzaamheden in ons nieuwe appartement in Hilversum beginnen serieus te worden. We moeten er zo'n 2 3 dagen in de week zijn. Om te voorkomen dat we voortdurend op en neer rijden tussen Hasselt en Hilversum zoeken we een tijdelijke ligplaats voor Kaat in de buurt van Hilversum. We vinden die in de jachthaven van Maarten Fokke in Kortenhoef. www.maartenfokke.nl. 17 en 18 Mei varen we van Tholen naar Kortenhoef. Het is mooi weer en dus een mooie trip over de Hollandse rivieren.

Varen op de Lek

Via Amsterdam-Rijnkanaal en de Vecht varen we door sluis 't Hemeltje naar het Hilversums Kanaal

Sluis 't Hemeltje

Het Hilversums Kanaal is een prachtig kanaal, maar eigenlijk niet echt het vaarwater voor Kaat. Hier varen op mooie weekends duizenden sloepen.

Hilversums Kanaal

Maar we vinden er een schitterende ligplaats voor 3 maanden.

Tijdelijke ligplaats in Kortenhoef

In de weekends vergeven van de sloepen; op een stille doordeweekse dag komt er zo maar een familie langs varen in een praam met schapen. Heel landelijk allemaal.

Varende schapen

Mooi uitzicht op het Hilversums Kanaal

We slapen er heel regelmatig en zo nu en dan komen Marloes en familie uit Loosdrecht even langs om in het kanaal te zwemmen. De jongens maken samen een hele maaltijd klaar

Zwempret voor de jongens

En de werkzaamheden in Hilversum vorderen gestaag. In grote lijnen is de verbouwing klaar. We zijn bezig dingen te verhuizen.

1 augustus is het dan zo ver dat we Kortenhoef gaan verlaten. Via Wijk bij Duurstede varen we naar Arnhem, waar we weer een avond met Liesbeth en Peter op stap zijn. Ze laten ons de Eusebius kerk zien.

Ko en Marianne komen hier aan boord en met hen varen met een stop in Doesburg, naar de Marshaven in Zutphen. Vandaar naar Deventer waar we ondanks het hoge water aan de kade kunnen liggen. Ruth laat ons de stad zien en 's-avonds gaan we uit eten.

Deventer

Van Deventer in de plensregen naar Veessen, een heel klein haventje waar we net een plaatsje vinden aan een zeer gammele steiger.

Dan verder naar Kampen waar we een mooie plaats aan de IJsselkade vinden. Of we er mogen liggen weten we niet, maar soms kan je dingen beter niet vragen. Voor ons ligt een sleepboot die er net zo over denkt.

We bekijken de stad en Ko en Marianne nemen ons mee uit eten.

Kampen

Tot nu toe hebben we steeds prachtig weer gehad, maar er komt een weersomslag aan. 9 Augustus vertrekken we vroeg uit Kampen om nog voor er harde wind komt het IJsselmeer over te zijn. Dat lukt heel goed en nog met mooi weer krijgen we een plaatsje in de rommelhoek van de Oude Haven. Vlak daarna betrekt het en zet de wind door tot ZW7.

Enkhuizen

Ko en Marianne gaan er van boord en kort daarna komen Rolph, Jacobien, Govert, Gijs en Philine op bezoek voor een paar uur.

Barents op bezoek

Na een dag uitgewaaid te hebben gelegen varen Geeske en ik weg uit Enkhuizen met ZW5-6. Nog steeds een pittige wind, maar het is in het Hoornse Hop uit te houden en na Marken rustig.

Bij Durgerdam even geankerd om de voormast te strijken. Daarna varen we nog verder tot het Merwedekanaal Z waar we een onrustige ligplaats hebben voor de nacht.

Via Willemstad naar Tholen, waar we 14 augustus ontschepen. Auto halen uit Kortenhoef en dan naar Hasselt.

Nog 1 maanden buffelen  tot de verhuizing naar Hilversum.