2017 Finale Tour

Inleiding

14 februari 2017 is Maria van Zweeden-Wagemaker op 94 jarige leeftijd overleden.

Maria van Zweden is overleden

Maria Wagemaker was een dochter van Simon Wagemaker. Hij liet het schip bouwen dat nu al 47 jaar Kaat Mossel heet. Hij noemde zijn nieuwe schip naar haar, "MARIA". 12 mei 2001 kwam zij, samen met haar zoon Jaap van Zweeden voor het eerst sinds 60 jaar weer aan boord van haar vaders "skuut". Oktober 2007 vaart ze een stukje mee op Kaat, samen met haar zoon Jaap en kleinzoon Tjeerd.

Zij kwam ook naar ons feest in Tholen ter gelegenheid van "40 jaar KAAT" op 25 oktober 2009. Ze noemde zichzelf bij die gelegenheid " Moeder van Kaat Mossel".

Klik hier om dat nog eens te lezen

Geeske en ik waren aanwezig bij de plechtigheid voor haar crematie. Jaap hield een bijzonder mooi verhaal over haar leven en vertelde hoe zij de laatste jaren van haar leven nog geinteresseerd was in de avonturen van Kaat Mossel. Regelmatig zei ze " als vader toch geweten had dat zijn skuut ooit in Helsinki en Rome zou komen!"

Eind maart maakten we met mooi weer een tripje naar Dordrecht

DORDRECHT

Van Tholen naar Kopenhagen

Op 1 Juli begint de Finale Toer; naar we aannemen de laatste grote Toer die we met Kaat Mossel gaan maken. We zijn van plan om naar Kopenhagen te gaan. Maar, anders dan bij de vorige grote toers, hebben we geen vastomlijnd plan. We wachten af waar de wind ons gaat waaien. En als het te veel waait blijven we waar we zijn

ONS VAARGEBIED

Vertrek uit Tholen op 4 juli. De eerste dag ankeren we bij het begin van het Spui. De volgende dag varen we Spui, Oude Maas, Nieuwe Waterweg en over zee van Hoek van Holland naar IJmuiden. 10 uur stroom mee kan alleen door de merkwaardige stromen in het deltagebied.

VERTREK UIT THOLEN

Van IJmuiden door Noordzeekanaal en het IJ naar Naarden. We komen onder andere langs het voormalige REM eiland dat nu als restaurant in de Houthaven staat.

DOOR AMSTERDAM

In Naarden komen vrijdagavond een aantal Lions uit Hilversum met partner op bezoek. Heel gezellige borrel geholpen door het mooie weer.

LIONS OP BEZOEK IN NAARDEN

Van Naarden varen we via Enkhuizen, Harlingen, Leeuwarden en een stop op het Lauwersmeer naar Garnwerd in het Reitdiep. Nieuwe eigenaar van Café Hamming, maar gelukkig hetzelfde recept: bruin café waar je lekker kan eten.

CAFÉ HAMMING IN GARNWERD

In Groningen liggen we 3 dagen en bezoeken we 2 keer de brouwerij Martinus van Albert Jan Swierstra. Daarna met redelijk rustig weer naar Borkum. We gaan er met het treintje naar de "stad". Niet mooi en erg toeristisch, maar we hebben er een prima lunch.

EERSTE DUITSE WADDENEILAND BORKUM

Na nog een overnachting in Norderney varen we in 1 dag naar Cuxhafen en daarna door naar het Kieler Kanaal. In Rendsburg blijven we een extra dag liggen. We maken gebruik van het mooie weer om te genieten van een fles roze bubbels uit Genoelselderen.

RENDSBURG HALVERWEGE HET KIELER KANAAL.

Heide en Wögen die we voor het eerst ontmoetten in 2004 in Klaipeda, kwamen langs en deelden de bubbels met ons. Zij hebben hun boot, de Utlande, verkocht.

HEIDE EN WÖGEN

Na Rendsburg varen we de rest van het Kieler Kanaal. De sluis in Holtenau ging, net als in Brunsbüttelkoog, razend snel. Het weer is mooi met weinig wind, dus we varen direct de Kieler Fjord uit en steken over naar Marstal in Denemarken. Na een overnachting in Svendborg varen we naar Karrebaeksminde. Kleine jachthaven met net 1 plaats voor Kaat.

KARREBAEKSMINDE

Al weer rustig weer, dus we varen door de Bögeström en weer de Oostzee op naar Rödvig. De haven is overvol met plastic. Voor ons slechts 1 plaats naast een vissersschip. We lezen in het logboek van 1966 toen Geeske en ik op onze huwelijksreis met de boot van mijn ouders ook in Rödvig waren: heel kleine haven waar we de enige passant waren. We betaalden er Dkr 15, nu 290.

RÖDVIG

We blijven er 3 dagen liggen en Rolph en Jacobien komen er aan boord. Ze laten er hun auto staan.

KOPENHAGEN

Met een zachte zuidelijke wind varen we met z'n vieren van Rödvig naar Kopenhagen. Eerst mooi weer, maar als we de haven van Kopenhagen binnenvaren begint het hard te regenen. We vinden een prachtige ligplaats aan de nieuwe steiger tussen Hotel Admiral en Opera Huis. We lagen hier ook in 1980, maar toen was het primitief.

THOLEN - KOPENHAGEN.

Dit is de route die we tot nu toe hebben gevaren. Het einde van de eerste etappe.

Van Kopenhagen naar Tholen

We liggen 4 dagen op de mooie ligplaats met uitzicht op de Opera. Het mooie weer is voorbij. Veel wind en regen is nu de norm.

KOPENHAGEN MET UITZICHT OP HET OPERA HUIS

Vibeke en Jan komen op bezoek. En ook Leonard en Verena die op weg zijn van Stockholm naar Lübeck, komen even meezitten aan de lunch.

BEZOEK

De volgende dag krijgen we een rondleiding door het Opera Huis. Vanaf het hoogste balkon hebben we een mooi uitzicht op Kaat en op het koninklijk paleis.

ZICHT OP HET PALEIS

IN DE OPERA

Maandag 31 juli varen we weg uit Kopenhagen en liggen we 2 dagen in Rungsted. Jan komt ons daar halen. Na een uitgebreide lunch bij Vibeke brent hij ons naar museum Louisiana in Humlebaek. Terug naar Rungsted in de bus. Van daar varen we in een paar uur naar Helsingoer. Al weer enorme zware regenbuien onderweg. We vinden een mooie nieuwe ligplaats in de Zuiderhaven.

HELSINGOER

Na een totaal verregende dag brengen we een bezoek aan het slot Kronborg.

SLOT KRONBORG

Rolph en Jacobien vertrekken van hier terug naar huis. We liggen hier al 5 dagen met regen en te harde wind. 7 augustus is de wind eindelijk minder en beginnen we aan de terugreis. Omdat de voorspelling is dat de wind de volgende dag weer volop aantrekt varen we in een lange dag naar Stege op Mön ondanks de vervelende dwarszee in de Köge Bucht. Eigenlijk willen we ankeren bij Nyord, maar de ankerlier werkt niet. Gelukkig kennen we het vaarwater hier goed zodat we door kunnen varen naar Stege waar we om 21.30 uur doodmoe aanleggen.

STEGE

We blijven een dag in Stege liggen en varen dan naar Vordingborg waar we Jan en Marian Hager ontmoeten. Jan hadden we in 2002 ontmoet op Fejö in 2002

ONTMOETING IN VORDINGBORG

10 augustus varen we naar het eiland Femö waar we een ligplaats hadden gereserveerd. Wij constateren dat 4 accu's van 250Ah vervangen moeten worden. Dat was ook de oorzaak dat bij Nyord de ankerlier niet werkte. Met hulp van Jan Hager zien we kans iemand te vinden die ons na het weekend accu's kan leveren, maar die zijn zo duur dat we er maar 2 bestellen en 2 oude accu's afkoppelen.

EILAND FEMÖ

Met een tussenstop in Saksköbing, liggen we 5 dagen in Femö. We maken er lange wandelingen en ontmoeten er een leuke Amerikaan die bezig is met zijn vliegtuigje een reis rond de werel te maken. Hij is er al jaren mee bezig.

BEECHCRAFT STAGGERWING

Woensdag 16 augustus komen de nieuwe accu's pas. In zo'n 20 minuten halen 2 spierbundels de oude accu's er uit en zetten er 2 nieuwe in. Ik sluit de accu's aan en dan werkt alles weer, ook als de walstroom uit is.

EINDELIJK 2 NIEUWE ACCU'S

We varen direct weg en gaan naar Spodsbjerg.

SPODSBJERG

We willen van hier oversteken naar Kiel, maar het waait ons te hard uit de verkeerde hoek. Dus gaan we de andere kant uit en varen door redelijk beschut vaarwater naar Svendborg. Ook deze keer regent het pijpestelen in Svendborg. 18 augustus vertrekken we uit Svendborg en gaan we proberen over te steken naar de oostkust van Schleswig Holstein. Dat gaat zo voorspoedig dat we al snel besluiten door te varen naar Maasholm aan de Schlei en nog wat later door te varen naar Kiel waar we in de Olympia haven Schilksee overnachten. Net in Duitsland gaat het laatste blikje Deens bier op.

HET LAATSTE DEENSE BIER

In Rendsburg ontmoeten we Adriaan en Noor Mol met zoon en vriendin. In Brunsbüttelkoog komen ze even aan boord een borrel drinken.

ONTMOETING IN BRUNSBÜTTELKOOG

Als we door de sluis van het Kielerkanaal zijn(al weer zonder dat we hoeven te betalen) besluiten we niet te overnachten in Cuxhafen, maar ten anker te gaan bij Neuwerk. Het is lastig om de invaart te vinden, maar na enige tijd kunnen we ankeren op een mooie redelijk rustige ankerplaats. Alleen 's-nachts bij hoog water is het onrustig. Het is een mooie avond met schitterende wolken.

TEN ANKER BIJ NEUWERK

Woensdag 23 augustus varen we over zee van Neuwerk naar Norderney. Nogal wat zeedeining, maar goed uit te houden. Norderney - Delfzijl; daarna naar een mooie ligplaats aan de Zoutkamperril, dichtbij het Lauwersmeer.

MOOIE AVOND BIJ HET LAUWERSMEER

Van Lauwersmeer via Dokkum en Leeuwarden naar Franeker waar we Adriaan cs weer ontmoeten.

FRANEKER

Ik constateer dat de keerkoppeling olie lekt. Het ziet er nogal ernstig uit, maar na een paar dagen constateer ik dat alleen een paar bouten los zitten. Intussen veel gedoe en bilge een paar keer schoongemaakt. Op de tocht van Franeker naar Enkhuizen ontmoeten we de Boreas waar we even langszij gaan. 's-Avonds diner met Joost en Titia.

ONTMOETING MET DE BOREAS OP HET IJSSELMEER

Maandag is wasdag aan de buitensteiger in Enkhuizen. Mooi weer en schitterend uitzicht.

WASDAG IN ENKHUIZEN

Na stops in Durgerdam, Streefkerk (diner met Erik en Jolien in de limonadefabriek) en Willemstad komen we vrijdag 1 september weer in thuishaven Tholen aan. We pakken snel in en gaan naar huis.

VAN HELSINGÖR NAAR THOLEN

Dit is de terugweg van Helsingör naar Tholen. Het was weer een mooie reis, maar wel met te veel regen en wind.

In de weken na de thuiskomst heb ik weer flink geverfd om de sporen van het zoute water en een aantal beschadigingen weg te werken.